Lymfedrainage stimuleert de lymfe-afvoer van het gehele lichaam.

Steeds meer wordt deze methode toegepast door therapeuten en masseurs. Door speciale drukpunten aan de voeten wordt het lymfestelsel aangezet tot een verhoogde activiteit. Gifstoffen worden sneller afgevoerd, waardoor een betere celstofwisseling plaatsvindt en een gevoel van welbevinden ontstaat. Lymfedrainage wordt vaak toegepast als revitaliserende behandeling, bv. bij mensen die te vermoeid zijn voor een voetreflex behandeling, of bij vochtophopingen ten gevolge van een operatie, of slechte vaten, dan is lymfedrainage de aangewezen weg tot verlichting en herstelverbetering

Lymfestelsel

het lymfestelsel is een netwerk van lymfeklieren die met elkaar in verbinding staan via lymfevaten van verschillende grootte. Concentraties van lymfeklieren bevinden zich onder andere in de hals, de oksels en de liezen. Het lymfestelsel is dus een tweede vaatstelsel naast het bloedvatenstelsel.

Het lymfestelsel heeft drie functies, de bekendste is de afweer tegen infecties.
Afvoer van overtollige vloeistof uit de weefsels. De vloeistof (lymfe) wordt door het hele lichaam getransporteerd en komt in de bloedbaan via de lymfevaten onder in de hals. Vervoer van vet: het lymfestelsel vervoert vet uit de voeding van het darmkanaal naar de lymfevaten, die het in de bloedbaan brengen.
Afweer tegen infecties: de lymfeklieren bevatten witte bloedcellen die infecties helpen bestrijden. Alvorens het bloed te bereiken, stroomt de lymfe door talrijke lymfeklieren. deze hebben ten doel de lymfe te reinigen: de witte bloedcellen herkennen en vernietigen alle aanwezige lichaamsvreemde stoffen; de lymfe is dan ook ''ontsmet'' voordat deze in de bloedbaan terecht komt.

Lymfedrainage is een mooie combinatie met een detox voetenbad.